Waarom 'wij het nieuwe 'ik' is

Het is een van de bekendste en ook mooiste uitspraken die Johan Cruyff, oprichter van zijn eigen Foundation waar In Person HR-partner is, ooit deed: ‘Alleen kun je niets, je moet het samen doen’. In de praktijk wordt die uitspraak schitterend waargemaakt. Jaarlijks sporten honderdduizenden kinderen op honderden events dankzij de Johan Cruyff Foundation in beweging. Een mega klus waarvoor een flinke organisatie nodig is, toch?

Johan Cruyff Foundation als voorbeeld

De Cruyff Foundation bewijst het tegendeel met een kernteam van slechts, hoe kan het ook anders, 14 mensen. Zij laten zien waarom ‘wij’ het nieuwe ‘ik’ is. Door op elk gebied partijen (op inhoud) te verbinden komen er nieuwe inzichten en ideeën. Op elk domein zijn er partijen waarbij gezamenlijke doelstellingen overeenkomen en zo nieuwe activiteiten ontstaan. Het belangrijkste is dat ‘wij’ zorgt voor geweldige resultaten: nog meer kinderen in bewegingen brengen.

Intensief samenwerken, anders niet..

Bij In Person hebben we daarom een belangrijke stelregel: we werken óf intensief samen óf niet. Dat zorgt soms voor lastige beslissingen maar geeft vooral veel plezier én succes. Want als een ding die
afgelopen jaren duidelijk is geworden, is dat de klanten waar we nu nog steeds succesvol mee samenwerken de klanten zijn die ‘wij’ boven ‘ik’ verkiezen

Focus op waarde

Om ons heen zien we echter dat ‘ik’ nog regelmatig de boventoon voert over ‘wij’. Zijn samenwerkingen vooral gebaseerd op ‘u vraagt, wij draaien’ in plaats van écht samen te werken. Zijn traditionele sectoren vooral bezig met het schrijven van uren en het maximaliseren van efficiency in plaats van het maximaliseren van waarde. Om dat patroon verder te doorbreken zijn openheid, kwetsbaarheid en een heldere visie van essentieel belang. Laat zien waar jouw organisatie energie van krijgt en op welke vlakken je partners zoekt die je daarin ondersteunen. Dat zorgt voor zoveel meer energie en succes in partnerships dan partners als je leverancier te beschouwen.

Laat de Johan Cruyff Foundation ook voor jouw organisatie het voorbeeld zijn van hoe het moet. Focus op ‘wij’ en zie wat er ontstaat..

Highlights

  • Samen bereik je meer
  • Van leverancier naar partner
  • Cruyff Foundation geeft schitterende voolbeelden